Doorgaan naar hoofdcontent

Een echte streekwijn

Hier in het zuiden van het Franse land een echte streekwijn gevonden in het kleine dorpje. Het etiket is nietszeggend en van de plaatselijke cooperatieve. Een echte boerenwijn uit het boerenland. De druivensoort staat niet op het etiket vermeld, dat is schijnbaar hier ook niet nodig want de bevolking weet wel wat ze hier in de kuip hebben zitten.
Als ik de druivensoort moet raden, zou ik zeggen: een Mouvedre die geoogst is met teveel opbrengst per hectare. Van snoeien en slechte druiven wegknippen hebben ze hier duidelijk nog nooit van gehoord. Ook de steeltjes en de takjes en de overgebleven bladeren zijn duidelijk te proeven.
De kampeerders hier schijnt het allemaal niets uit te maken, want die flessen vinden hier gretig aftrek.

Het is een zonovergoten wijn met weinig neus en een dunne, schrale smaak. De wijn komt uit de Vin de Pays du Var en heet Garafon Tradition. De jaargang is schijnbaar ook al niet belangrijk (en waar de Tradition vandaan komt is mij een raadsel maar misschien heeft de evolutie geen vat gehad op deze wijn en stamt de vinificatie nog wel uit de Romeinse tijd).
Hij smaakt doch zeer goed bij de plaatselijke olijven en de stapels Camembert.

Het is hier eigenlijk heerlijk toeven onder de dennebomen en uitkijkend naar de Jeu-de-boules spelende mannen op het plein. Het leven is hier zwaar en ik snap niet dat ze het hier uithouden (ik mis de stressige Randstad, ahum)

Salut et Bonne nuit,

Reacties