Doorgaan naar hoofdcontent

Geproefd!

Vandaag staat op het menu: Chateau Arnauton Cuvee Grand Sol 2008 uit de Fronsac. Eén van de betere Fronsacwijnen die overigens op de markt wordt gebracht door onze vrienden van de Wijnbeurs. Daar kost deze wijn naar ik meen € 17,95 en is nog verkrijgbaar. Ook de 2005 is door mij geproefd (december 2009) en van deze wijn was ik onder de indruk; scoorde een 17,6 punten. Zal de 2008 ook een dergelijke score halen? 2008 is wel een minder jaar dan 2005 in de Bordeauxregio... Proef en gij zult weten....

De wijn is gemaakt van 60% merlotdruif, 30% Cabernet Franc en 10% Malbec; heeft een alcoholpercentage van 13,5%.

De kleur is fantastisch. Intens paars/diepdonkerrood over de gehele tong. Niets door heen te zien. De kleur scoort een 3,0+
In de neus jong Merlotfruit met kruiden (tijm), subtiel met houttonen. Mooie rijpe cassisfruit. Elegant. Neus scoort een 4,4
Op de tong nog flink tanninerijk. Diep kersenfruit met houttonen, kruiden en cassisfruit. Wel vol maar heeft een gemis aan structuur en bijtvlees. Ruw en kort op de midpalate. Brede afdronk met tannine. De tong scoort een 6,0
Kleur een toppertje; neus zeer smakelijk, maar de tong valt wat tegen, in die zin dat ik het échte structuur en diepte vind missen. Dat had de 2005 wel! Ontstijgt een goede Fronsac AC niet. Had er meer van verwacht. Kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen. De algemene indruk scoort een 2,2

Bij elkaar geteld kom ik niet verder dan een 15,6 met *(**). Drinken vanaf 2015 - 2025

Om nu direct de Wijnbeurs te bellen om een aantal kisten te bestellen vind ik teveel van het goede. Gelet op mijn ervaring met de 2005 en de nog te verwachten 2009 wacht ik eventjes op de 2009 Arnauton. Daar wil ik wel een kistje van.... Proef smakelijkkkkk....

Reacties