Doorgaan naar hoofdcontent

Burmester 1994 Vintage Port

Het einde van de winter is in zicht dus het leek mij een gepast moment om een vintage port open te trekken. Een blik in mijn wijnbewaarkast bracht mij op de volgende gedachten:
Eigenlijk heb ik al enkele jaren geen vintage port meer aangeschaft. Het is een uitstervend ras in mijn kast aan het worden. De voorraad slinkt echter niet snel omdat ik niet veel vintage port drink. En eerlijk gezegd heb ik niet het gevoel dat ik de komende jaren vintage port zal gaan aanschaffen. Ook niet na het opentrekken van deze fles.
OK, het is lekker maar ik mis de nuances van een goede rode wijn. De verfijning, de differentiatie. Natuurlijk, er zijn top-vintages in de wereld. Maar toch, de veelzijdigheid van een goed gemaakte rode wijn halen ze niet. Het is teveel van hetzelfde.

Redelijk diepe kleur, wat ontwikkeling aan de rand (2,7).
Een wat gronderige geur die naar riool neigt, iets lijmachtig, oud-hout, belegen, niet helemaal zuiver en daardoor niet aantrekkelijk (2,8).
Op de tong likeurig, flink zoet, chocolade, caramel, pepertje, krachtig en prikkend op de tong, voldoende fruit, mooi rond. lekker (7).
Goede port, mooi in balans maar die neus is niet in orde (2,2).

Totaal 14,7,                 3 sterren                Drinken nu tot 2025.

Reacties