Doorgaan naar hoofdcontent

Grote Deen-proeverij

De wijngekken publiceren regelmatig wijnen die zij proeven en dat doen zij zonder enig (commercieel) belang. Regelmatig worden er wijnen geproefd die zij in hun kelders hebben liggen, maar die de lezers echter niet (meer) kunnen kopen. Hier moet maar eens verandering in komen, dacht ik bij mijzelf. We blijven natuurlijk ook gewoon de wijnen proeven die in onze kelders liggen, maar wat is er mis met een brede proeverij van één van de supermarktketens. Laten we eens beginnen met de supermarkt Deen.

Allereerst wil ik beginnen met een wijn die deze week in de aanbieding is bij de Deen. Helaas ben ik niet zo te spreken over deze wijn, maar dat zal u niet weerhouden om mijn bevindingen te checken.

Stoney Creek 2009 is als eerste aan de beurt. Deze wijn komt uit Australië en is gemaakt van de druivensoorten: Shiraz, Grenache en Petit Verdot en is te koop voor € 4,99 (normale prijs).



De kleur is rood tot licht donkerrood over de tong. In de
rand lichter rood. De diepte is fonkelend licht donkerrood. 2,3
In de neus komen suikerzoetige/pruimen, lichte bessen
naar voren. Iets leer. Apart en vlak. Niet mijn neus. 2,3
Op de tong soepel, licht, wat suikerzoetig pruimen/bessen-
fruit. Hoog limonadegehalte. Geen volheid, intensiteit of 3,0
finesses. Hol op de mid-palate. Waterige slappe afdronk.
Weinig. Van een Australische wijn op basis van de shiraz-
druif verwacht je een diepe kleur. Valt zwaar tegen. Neus
leerachtig/limonade zoetig bessenfruit. Niet mijn neus…
Op de tong komt ook dit irritante leer/limonade/lichte 1,2
zoete bessenfruit naar voren, zonder enige body, intensiteit,
finesses o.i.d.. Absoluut geen bewaarpotentieel. Slap en hol.
Geen kwaliteit/niet mijn wijn. Lang geleden dat ik zo’n
slappe wijn gedronken heb….

Opdronk : Opdrinken en vergeten
Totaal : 8,8 punten {68} 0 sterren

Proef smakelijkkk.....

Reacties

  1. Ik heb de 2011 gedronken en ga op basis daarvan weer een setje van 6 flessen halen. Puik!
    Past heel goed bij bij een mooi roze gebraden eendenborst in geklaarde boter met peulen.
    Ook hertenvlees met een melange van padenstoelen meer dan smakelijk.
    Wellicht was de 2009 wat minder, maar de 2011 is mooi diep van kleur, aromatisch met een vleug van zoet en - voor mij dan - echt heerlijk.
    Ik zet deze wijn dan ook gaarne aan mijn gasten voor.



    Bye,

    Jan Velde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. marcel waalkens21 mei 2019 om 03:05

    ik heb hem van het jaar 2017, de afdronk is niet waterig. die is rond uit matig. ik vind de smaak die als eerste binnen komt vind ik aardig waterig. hij is wel gebalanseerd. ik had hem zelf 55 punten gegeven. de kleur is inderdaad wat licht. twijfelde aan mijzelf. aangezien ik de wijn niet kende. en ik een behoorlijk smaakvolle maaltijd salade erbij had. waaronder net iets teveel ui, zoete aardappel, en danish blue. ik had zelf gehoopt op een wat zoetere wijn. hij is gort droog. wat ik normaal gesproken niet erg vind. maar goed. desalniettemin gewoon drinkbaar zo zonder eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn neus doet het wat minder, gek genoeg. mijn glazen zijn niet goed, door omstandigheden. dus van de geur kwam weinig terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb hem voor 5,50 euro gekocht of zo iets. vind het voor een gewone tafelwijn voor die kwaliteit wel erg prijzig moet ik zeggen. dus prijs kwaliteitsverhouding een onvoldoende. met een beetje research kan je betere wijnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten