Doorgaan naar hoofdcontent

Asti DOCG neemt rigoreuze maatregelen

Om de verkoop naar Russische klanten te blijven continueren, heeft de Asti DOCG, het overkoepelende bedrijf in Asti, een speciaal systeem geïntroduceerd om elke fles een nummer te geven en vervalsingen tegen te gaan.

Elke fles van legaal geproduceerde Asti wordt nu gemarkeerd door een sticker die een unieke code, een combinatie van letters en cijfers, bevat. De stickers zijn uitgegeven door de Italiaanse regering en verspreid onder wijnmakers. Als klanten de code invoeren op de site van www.astidocg.it kunnen zij de wijn controleren op echtheid. Door de code kan de koper zien door welk wijnhuis de wijn gemaakt is en heb je ook toegang tot verdere informatie zoals waar de wijn gebotteld is.

Het Asti mousserende wijn consortium is de oudste van haar soort in Europa. Het werd opgericht in 1932 om de kwaliteit van de Asti mousserende wijn naar een hoger niveau te tillen. Op dit moment verenigt het meer dan 125 wijnhuizen en wijnproducenten.

Rusland is een van de top vijf belangrijkste importerende landen van Asti wijnen in de wereld. Daarna komen de VS, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië zelf. Het is belangrijk dat de Italianen iets doen aan de schandalen rond de DOCG wijnen en als ze willen dat landen blijven importeren moeten ze strengere regels gaan toepassen.

De verkoop van echte Asti wijnen, waaronder de top-verkopende: Asti Cinzano en Asti Mondoro zijn in Rusland rond de 10 miljoen flessen. Dat is ongeveer 10 procent van de totale productie.

Reacties