Doorgaan naar hoofdcontent

GEPROEFD! Domaine Seigneur de Renouard 2009


Deze wijn uit de zuidelijke Rhone heb ik gekocht op mijn vakantie van vorig jaar in Frankrijk. Toen was ik al onder de indruk, vandaar dat ik wat flesjes heb meegenomen naar ons kikkerlandje. Voorzover ik weet is de wijn in Nederland niet verkrijgbaar. Op internet staat de fles bij de Makro in België voor € 5,83 (om een prijsindicatie te geven).
De wijn komt uit de piepkleine gemeente Séguret en heeft de appellation controlee Cotes de Rhone Villages. Medaille(s)? Jawel, een gouden medaille op het Concours des Vins 2010 in Orange. Het topjaar 2009 zorgt voor een alcoholpercentage van 14,5%.

Hoe smaakt dit wijntje? Een superkleur, diep en roze aan de rand (3). De neus heeft een zweem van gras, wat terughoudend, bloemig en aarde (3,5). Rond en vol op de tong, kruidig, peper, veel rood fruit en cassis, iets verbrand, zondoorstoofd, tanninerijk, sappig en weelderig (6,5).
Dit is een typerende wijn uit deze streek zoals ik ze graag proef, een mondvol en erg lekker, je proeft de zon (2,5). Nu drinken tot 2016. Totaal 15,5 punten.
Santé, Ed

Reacties