Doorgaan naar hoofdcontent

Chinese markt wordt overspoeld met nepwijn

De groeiende populariteit van wijn leidt er in China toe dat er steeds
meer vervalsingen op de markt verschijnen. In Azië wordt wijn gezien
als teken van hoge sociale status. In navolg daarvan komen er steeds
meer vervalsingen op de markt met name in China. Vervalsers spelen in
op de vraag door op grote schaal nepwijnen van bekende merken aan de
man te brengen voor hoge bedragen.

Met name Franse wijnen zijn populair onder rijke Chinezen. Hoe
beroemder het merk en hoe hoger de prijs, des te populairder de wijn
is. Een fles Lafite Rothschild 1982 gaat er voor 50.000 yuan (5500
euro) van de hand. Door de relatieve onervarenheid en ondeskundigheid
van Chinezen kunnen velen het verschil met de nepwijnen niet
herkennen. Daar zijn vaak kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd.

Tot voor kort dronk de gemiddelde Chinees slechts een liter wijn per
jaar, maar in 2014 is China naar schatting zesde op de lijst van
wijnconsumerende landen.

Martin

Reacties