Doorgaan naar hoofdcontent

Wandelen door de wijngaard




Wijnbouw in Nederland

’s Avonds, vlak voor het eten, door zijn wijngaard wandelen. Voor Siem Loos is er niets mooiers.
Na één van hun vakanties in Frankrijk kochten hij en zijn vrouw Ada een stuk land om hun eigen wijngaard aan te leggen. ,,Dat warme, prettige gevoel wilde ik meenemen naar huis.’’ De druiven in Wijngaard Saalhof in Wognum kunnen nog een goede nazomer gebruiken. ,,Ze hebben nog wel wat zon nodig’’, zegt Siem Loos, terwijl hij een tros druiven vastpakt. ,,We hebben een prima voorjaar gehad, maar de voorsprong die we hebben opgebouwd, is door het slechte weer teniet gedaan. Nog vier weken zon zou ideaal zijn voor de druiven.’’
In 1990 legde Siem Loos zijn eerste wijngaard aan, in NIbbixwoud. “Oorspronkelijk ging het mij niet om de wijn”, lacht hij. Ik ging altijd graag naar de Provence, waar ik het prachtig vond om door wijngaarden te wandelen. “Maar met de jaren ontwikkelde hij een passie voor het maken van wijn.
“In die begintijd was het echt pionieren”, blikt hij terug. “Het heeft me vele liters gekost voordat ik de smaak had die ik wilde. Op de allereerste plaats moet ik de wijn zelf lekker vinden. Als ik het niet lekker genoeg vind, dan gaat het ook zo door het putje”.
Zelf maakt hij- naar eigen zeggen- een echte West-Friese wijn. ,,De ‘Johanniter’is een zo zuiver mogelijke wijn, met bijna geen toevoegingen. Een wijn met een alcoholpercentage van 10 á 11 procent. Je merkt dat de trend is dat mensen iets zoetere wijnen met minder alcohol drinken. Dat komt ons goed uit, want in Nederland kunnen we toch geen wijnen maken met 13 á 14 procent alcohol.’’ Naast de witte ‘Johanniter’, verkoopt Saalhof ook de ‘Fantastiqe’(rood en rose), gemaakt van de rondo en pinot noir druif.
Siem Loos had een schilders- en afwerkings bedrijf. ,,Maar toen ik 40 werd, had ik mezelf op mijn 50e een sabbatical beloofd. Dat werd een jaar later. Ada en ik zijn gaan wandelen, vijf maanden achter elkaar. Toen hadden we de tijd om overal over na te denken. Ik besloot toen van mijn hobby mijn beroep te maken.’’
Vijf jaar geleden kochten Siem en Ada de voormalige fruitkwekerij Saalhof, die sinds 1500 in het bezit is geweest van de familie Saal. Vooral onder Dirk Saal kende het bedrijf een bloeiperiode aan het begin van de vorige eeuw.
,,Voor die tijd was het een heel modern bedrijf.’’ ,, Ze exporteerden naar verschillende landen in Europa.’’
Dirk Saal liet op de plek van de boerenhofstee een villa bouwen. Deze biedt momenteel onderdak aan een bed & breakfast (met drie kamers). En op het terrein bevinden zich ook nog vijf chalets en het restaurant Saalig, dat van woensdag tot en met zondag van 18 tot 22 uur geopend is en gerund wordt door Ben Loos , de zoon van Siem en Ada. ,, We hebben een kleine kaart, die we elke maand veranderen’’, zegt Ben.
,,Toen we hier introkken, hebben we een zesjarenplan gemaakt. Dat plan hebben we bijna helemaal uitgevoerd’’, zegt Siem Loos. ,,Het huis was vervallen en we hebben de hele wijngaard aangelegd. We moeten nu alleen nog een vervallen druivenserre opknappen.’’ Afgelopen winter werd het wijninformatiecentrum geopend. Een sfeervolle ruimte met oude gereedschappen , oude krantenpagina’s, lange tafels en een pizzaoven.
,,We geven hier workshops en we houden hier rondleidingen en wijnproeverijen. Ook kunnen mensen hier terecht voor onze druivenplukkersmaaltijden.’’
Dit zijn echte Franse of Italiaanse maaltijden zoals Boeuf Bouguignon, Coq au Vin of verse pasta, Die aanvankelijk waren bedoeld voor de vrijwilligers die in september en oktober helpen bij de druivenoogst. Nog steeds worde de druiven op Wijngaard Saalhof geplukt door vrijwilligers. ,,Veel mensen komen voor de gezelligheid een dagje plukken. We hebben zelfs een wachtlijst.’’

Op Saalhof worden de Johanniter, de Rondo en de Pinot Noir geteeld. Vorig jaar bedroeg de oogst ongeveer 3500 liter.,,Ik heb daarvan maar zo’n 1500 liter gebruikt. Ik vond de kwaliteit niet goed genoeg’’, aldus Siem Loos.
In totaal beschikt Saalhof over ruim 4 hectare grond. De komende jaren zal er meer geoogst worden als de jonge aanplant zijn vruchten afwerpt.
De wijn wordt gemaakt in een betonnen ruimte, in moderne roestvrij stalen tanks. Voor meer informatie over Saalhof en alle arrangementen en prijzen: www.wijngaardsaalhof.nl

Bron: NHD (Vrij weekendmagazine)

Leuk hé, zo'n artikel. Ik ben benieuwd hoe de wijnen smaken, want die ken ik nog niet.
Santé, Ed


Reacties