Doorgaan naar hoofdcontent

Wijnen uit Italië (7)



Beste wijnliefhebbers,

Vandaag het laatste deel van deze serie. Ik heb weer een drietal proefnotities, waarvan twee bekende wijnen (Soave en Chianti) en één minder bekende DOCG-wijn.
Wat is mij verder nog opgevallen tijdens deze zoektocht, behalve het gebruik van een groot aantal inheemse druivenrassen? Een paar punten:
Het alcoholpercentage van de door mij geproefde wijnen in de prijsklasse 3 tot 5 euro ligt meestal tussen de 12 en 12,5%. Soms zelfs nog iets lager. Dat is in de huidige tijd vrij laag te noemen. Misschien heeft het gebruik van de inheemse druivenrassen hier iets mee te maken?
Het niveau van de wijnen in de categorie 3-5 euro is redelijk tot goed te noemen. Ik teken hierbij aan dat de witte wijnen in deze categorie op een iets hoger niveau liggen dan de rode.

En, natuurlijk heb ik nog wat flessen meegenomen naar ons kikkerlandje "waar de zon altijd schijnt". Naast de heerlijke witte Bramato uit Sicilië (zie eerdere proefnotitie) ben ik ook in het dwergstaatje San Marino geweest. Aldaar heb ik, volgens zeggen, de beste wijn van het land aangeschaft, de Tessano di San Marino, riserva 2005 (we gaan het meemaken).
Verder een Barbarossa Il Dosso 2006, een IGT-wijn van 15 euro uit de regio Emilia-Romagna. Geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen.
Last but not least: een Amarone della Valpolicella, 2008 in dit geval. En dan nu de laatste proefnotities:

Soave Classico 2010 DOC, producent Villa Cerro. Deze bekende wijn komt uit de regio Veneto, in het noordoosten van het land. Hoofdzakelijk gemaakt van de garganega-druif, met soms een beetje trebbiano, pinot bianca en chardonnay.
Lichte kleur, bloemige neus. Wat vettig in de mond, mooie balans zoet-zuur. Licht mineralig en kruidig. Lichtvoetig en speels.

Morellino di Scansano 2009 DOCG, producent Il Selciato. Deze rode wijn uit Toscane heeft sinds de oogst 2007 een DOCG-predikaat. Grotendeels gemaakt van de sangiovese. Een wat lichtrode kleur, kruidig en peperig op de tong, redelijk vol, rond, kersen en chocolade, sappig, laurier, een mooie wijn.

Chianti 2009 DOCG, producent Banfi. De wereldberoemde wijn uit Toscane. Belangrijkste druif: sangiovese. Deze heeft een lichtrode kleur en een kersenneus. Zacht op de tong, redelijk rond en sappig, iets dropperig. Lichtvoetig en vriendelijk.

Arriverdeci, Ed


Reacties