Doorgaan naar hoofdcontent

Britse wijndrinkers zijn korting-junkies!


Het Verenigd Koninkrijk is uitgegroeid tot een natie van wijndrinkende 'discount-junks', wat bevorderd wordt doordat er een constante prijs wordt gepromoot in de supermarkt, beweert een nieuw onderzoek.
Het laatste rapport van marktonderzoeksbureau Mintel heeft geconstateerd dat 55% van alle Britten die wijn kopen om thuis te consumeren, hun keus af laten hangen van waar ze de beste korting kunnen krijgen.

John Forsyth, senior drank-analist bij Mintel zegt 'De verkoopstrategie van belangrijke grootwinkelbedrijven kan controversieel zijn, maar het is een belangrijke “drive” om te kopen op zo’n versnipperde markt."
Het geven van flinke kortingen gaat gewoon door in het Verenigd Koninkrijk, zoals bijvoorbeeld drie flessen voor 10 pond in sommige supermarkten.

Echter, de opkomst van het onder de aandacht brengen van een nieuw product (promotie) lijkt een verstikkend experiment te zijn, volgens een “Wine-Intelligence” onderzoek van de “Wine and Spirit Trade Association” eerder dit jaar. Het onderzoek kwam tot de ontdekking dat Britse consumenten die in een bepaalde periode een avontuurlijk wijn-aankoopgedrag vertoonden, dit gedrag samenviel in dezelfde periode als waarin de promotie-activiteiten in belang waren toegenomen.

Jongere consumenten zijn vooral beïnvloed door prijsacties, aldus Mintel. Forsyth voegde eraan toe dat deze consumenten de promotie-activiteiten meer als een hulpmiddel gebruiken bij het kopen van wijn. Een manier om te “filteren”.
Hoewel oudere consumenten meer vertrouwen hebben in hun eigen wijnaankopen, besteden ze wel minder geld per fles dan hun jongere collega's.
Een discussie over de flinke kortingen in Britse supermarkten? Decanter redacteur Guy Woodward vertelde het volgende in BBC Radio 4's The Today-programma: 'Krik uw wijnaankopen een paar pond omhoog en het verschil is enorm. Het is gewoon pure economie.”


UK, Nederland, het is overal hetzelfde. Allemaal op jacht naar aanbiedingen. Zo vreemd is dat niet.
Santé, Ed

Reacties